Vi hadde aldri trodd at vi noen gang skulle si dette, men nå kan du visstnok meske deg med biff og bearnés av hjertens lyst. De siste tyve årene har vi lært å se på dyrefett som en sikker vei til blodpropp og brå, tidlig død. Nå tyder amerikansk forskning ved Harvard University på at det ikke er så farlig. Forskerne har sett nærmere på en rekke studier av hvilken betydning mettet fett har for helsen. Til deres store forundring har de ikke funnet noen sammenheng mellom inntaket av mettet fett og risikoen for blodpropper eller hjerte-karsykdommer. Resultatet er allikevel bare middels overraskende for Aktiv Trenings kostekspert og ernæringskonsulent, Martin Kreutzer.
”Vi har sett tendensen en stund allerede. På samme måte som at vi har behov for fett fra nøtter og fisk, trenger vi også mettet fett. Det mettede fettet er ofte animalsk og kommer derfor sammen med store mengder proteiner. Fettet gir også struktur til cellene,” sier Martin Kreutzer. I samme åndedrag minner han allikevel om at det er mye kalorier i mettet fett. Selv om det ikke ødelegger blodårene i seg selv, er det fetende, og overvekt er og blir usunt.
Den nye forskningen kaster nytt lys over de klassiske kostholdsrådene. Tradisjonelt har man anbefalt å spise lite animalsk fett og i stedet spise mye karbohydrater i form av brød, pasta, ris og poteter.
”Rådene er basert på en fysisk krevende livsstil der man har behov for store mengder energi i form av karbohydrater. Når vi har stillesittende jobb, forbrenner vi primært fett. Derfor vil det, med vår moderne livsstil, være en fordel å øke fettinntaket og redusere karbohydratmengden,” sier Martin Kreutzer.














