Spis D-vitamin og lev lenger

Spis D-vitamin og lev lenger

Ifølge en ny undersøkelse er D-vitaminmangel et globalt problem. Spesielt i vinterhalvåret kan det være vanskelig å få nok D-vitamin. Solen er nemlig en av de viktigste kildene.

  • 24-10-2009
  • Aktiv Trening nr. 9, 2009
Vitaminer og helse

Vi tar ikke for hardt i hvis vi sier at tilstrekkelige doser med D-vitamin er et spørsmål om liv eller død. En ny stor undersøkelse som er offentliggjort av Den internasjonale osteoporoseforeningen, fastslår at D-vitaminmangel er et globalt problem, og i fjor viste forskning ved Johns Hopkins University i USA at risikoen for å dø av en lang rekke forskjellige sykdommer øker med hele 26 prosent hvis man får for lite D-vitamin. De fleste vet at D-vitamin er helt avgjørende for tennene og en sterk benbygning, men D-vitamin påvirker hver eneste celle i hele kroppen og har derfor en avgjørende betydning for muligheten til å unngå en lang rekke farlige sykdommer, fra kreft til hjerte-karsykdommer og diabetes.

Problemet er at vi ikke får nok. Særlig her på den nordlige halvkule får vi for lite D-vitamin. Grunnen er at solens uvb-stråler er den viktigste D-vitaminkilden. I sommerhalvåret gir 15 minutters opphold i solen hver dag nok D-vitamin, så lenge vi har bare armer, ansikt og hals – og ikke har smurt oss inn med solkrem som blokkerer for dannelsen av vitaminet i huden. Hvis teoriene om D-vitamin er riktige, bør helsemyndighetene vurdere å øke den anbefalte mengden, ifølge professor i hormonsykdommer, Rolf Jorde. Det viser seg også at det er en fordel å påbegynne kreftbehandling når man har mye D-vitamin i blodet, det vil si om sommeren og høsten.

Offisielle anbefalinger sier at vi skal ha 7,5 mikrogram om dagen, men mye tyder på at det er for lite, og de fleste får ikke i seg mer enn 2–3 mikrogram. Underskudd på D-vitamin har store konsekvenser for folkehelsen, og mange forskere mener nå at tilsetning av ekstra doser D-vitamin i matvarer kan være veien å gå.

D-vitamin forebygger sykdom

  • D-vitamin er et fettløselig vitamin, og 80 prosent av det får vi fra solens uvb-stråler. De siste tyve prosentene får vi i oss via kostholdet.
  • D-vitamin virker forebyggende på en rekke kreftsykdommer, særlig bryst-, tarm- og prostatakreft samt demens, depresjon, hjerte-karsykdommer og høyt blodtrykk.
  • D-vitaminmangel øker faren for de såkalte autoimmune sykdommene som sklerose, lupus, leddgikt, insulinkrevende diabetes og inflammatorisk tarmsykdom. De er ikke på langt nær like utbredt ved ekvator, der solen er mer sjenerøs.

News source: pubmed.gov

Her får du D-vitamin

  • D-vitamin finnes i fet fisk som laks, sild, makrell, sardiner, kveite, ål og torskelever samt eggeplomme. I praksis er det umulig å få nok gjennom kosten, og derfor anbefaler eksperter å ta tilskudd, gjerne 400 mikrogram daglig.
  • Det er en myte at mye D-vitamin er farlig. Du skal spise ekstremt store doser før det blir farlig

Bli abonnent!

Abonnement |

Få de nyeste treningstipsene rett i postkassen med bladet Aktiv Trening!

Bestill abonnement

NYHETSBREV

Mest leste
Kaffe gir ...

Kaffe gir ...

Kostråd |

Kaffe har i stadig flere studier vist ...

Les mer
10 tips - og 10 kg lettere

10 tips - og 10 kg lettere

Vekttap |

Her får du ti enkle tips som gjør deg ...

Slankekur - 10 tips
5 ting du ikke visste var usunt

5 ting du ikke visste var usunt

Kostråd |

Ikke spis dette hvis du vil slanke deg ...

Les mer
Hjertevennlige matvarer

Hjertevennlige matvarer

Sunnhet |

Små og enkle justeringer som gir store ...

Hjertvennlige matvarer
Den perfekte frokosten

Den perfekte frokosten

Kostråd |

Her får du fem forslag som ligger nær ...

Les mer
Nyeste
Kaffe gir ...

Kaffe gir ...

Kostråd |

Kaffe har i stadig flere studier vist ...

Les mer
Slik unngår du de verste kaloribombene

Slik unngår du de verste kaloribombene

Kostråd |

Det er mange kalorier å spare på å ...

Les mer
5 tips til julekosen – uten at du legger på deg

5 tips til julekosen – uten at du legger på deg

Kostråd |

Desember er en utfordring for ...

Les mer
En sunn start

En sunn start

Kostråd |

Frokosten kan være en fæl kaloribombe ...

Les mer
Fem snarveier til mindre salt og mer smak

Fem snarveier til mindre salt og mer smak

Kostråd |

Vil du redusere forbruket av salt, må ...

Les mer